ЕПИЧЕН финал! Катастрофа в края постави Хамилтън на колене пред Макс Верстапен!


ЕПИЧЕН финал! Катастрофа в края постави Хамилтън на колене пред Макс Верстапен!
Снимка: Getty Images

20975 0

След най-невероятното, скандално и шокиращо състезание през този сезон във Формула 1  в Гран при на Абу Даби, Макс Верстапен сензационно стана световен шампион с изпреварване в последната обиколка на състезанието! 

ЗАПИС НА ЕПИЧНИЯ ФИНАЛ И ПОСЛЕДНОТО ИЗПРЕВАРВАНЕ НА ВЕРСТАПЕН СРЕЩУ ХАМИЛТЪН (ВИДЕО)

Начинът, по който Макс успя да вземе титлата под носа на Хамилтън, се оказа един от най-шокиращите в историята на Формула 1 и изобщо на моторните спортове! 

След много стратегии, скандален старт и критични решения, изглеждаше така, че Люис Хамилтън ще стигне до 8-ата си световна титла, след като водеше с 11 секунди на своя опонент 6 обиколки преди края. Никой обаче не очакваше това, което се случи 5 обиколки преди края! 

Болидъд на Никола Латифи се разби на много опасно място от пистата, което веднага накара "рейс контрол"-ът да пусне кола за сигурност на пистата. "Ред Бул" реагира веднага и повика Макс Верстапен в бокса, докато Хамилтън остана на пистата. В същото време имаше сериозни дискусии какво да се случи в края - да бъде пусната една последна състезателна обиколка, или Гран при да приключи с кола на сигурността до финалния флаг, а титлата да се реши по този начин. 

В крайна сметка, ФИА разреши една последна състезателна обиколка, в която Люис Хамилтън успя да се защити в първите няколко завоя, но след това Верстапен с меки гуми в много по-добро състояние успя да го изпрерави на една от правите, а след това да се защити от атаките на Хамилтън в DRS зоните, да спечели състезанието, а с това и световната титла! 

Не изпускайте важен момент в спорта – за последните новини в спорта последвайте ни във Viber ТУК.

Гран при на Абу Даби беше изключително динамично и драматично, което в самото начало стартира по скандален начин. Верстапен загуби първата си позиция още на първия завой, а в последствие направи много силна атака, при която изпревари Люис. По непозволен начин англичанинът си върна позицията, а от ФИА решиха да не го разследват. 

Стратегиите на претендентите за титлата бяха коренно различни, като е сигурно едно - Хамилтън щеше да спечели титлата, ако не се беше наложила намеса на "сейфти карт". Преди инцидента на болида на "Уилямс" той водеше с 11 секунди пред Верстапен, 6 обиколки преди края, а Верстапен трябваше да изпреварва няколко болида, преди да се добере до вече бившия световен шампион. 

Пълният развой на състезанието може да проследите, като продължите да четете надолу! 

СКАНДАЛ НА СТАРТА НА ГРАН ПРИ НА АБУ ДАБИ

"Опасно караш": Хамилтън се развилня срещу съотборник на Верстапен (ВИДЕО)

РАЗВОЙ НА ГРАН ПРИ НА АБУ ДАБИ 

Пилотите вече провеждат своята загряваща обиколка. 

Стартът на състезанието 

Невероятен старт записа действащият световен шампион. той се изстреля от втора позиция, като Верстапен стартира далеч по-бавно и още преди първия завой Люис Хамилтън излезе начело на колоната. 

Само няколко завоя по-късно едва не се стигна до сблъсък между двамата, когато Верстапен опита изпреварване, но затвори непозволено Хамилтън при завоя. Макар и излязъл от пистата, Люис успя да се върне в правия път отново на първа позиция и започна да трупа аванс спрямо Хамилтън - изненада още на старта. 

Заради напускането на пистатата Хамилтън трябваше да бъде разследван, но рейс-контролът реши да не се намесва. В "Ред бул" бяха бесни, след като повторенията показаха, че Верстапен е бил в правилна позиция за изпреварването, а Хамилтън е скъсил състезателната дистанция, за да излезе отново начело - скандал още на старта и много доводи за претенции от страна на "Ред Бул". 

ПОДРОБНОСТИ ЗА СКАНДАЛА МЕЖДУ ХАМИЛТЪН И ВЕРСТАПЕН

Увеличаваща се разлика между Хамилтън и Верстапен 

Дълго след старта екипът на "Ред Бул" продължи комуникация с "рейс контрол"-а, но от ФИА обясниха, че няма да има разследване и смятат ситуацията за решена. В същото време пък Хамилтън продължи да натиска педала на газта, като в рамките на 8 обиколки отвори разлика от 2.3 секунди спрямо Верстапен. 

Различната стратегия за Верстапен 

За да спечели квалификацията, Верстапен заложи на гуми "soft", заради което задните гуми започнаха да отделят малки парченца. Разликата с Хамилтън се увеличи, а стратегиите на "Ред Бул" и "Мерцедес" започнаха да си личат и на пистата - по-ранно спиране за Верстапен и опит на Хамилтън да "натиска" и да увеличава разликата, която достигна до над 3.5 секунди след обиколка №11.

Още преди 12-ата обиколка Макс се оплака от "сериозно прегряване" на своите задни гуми - разликата с Хамилтън набъбна на почти 6 секунди, а изчисленията сочеха, че нидерландецът ще се озове зад Валтери Ботас, когато влезе в бокса. 

Първо спиране за Верстапен и Хамилтън

В 14-ата обиколка "Ред Бул" повика Верстапен в бокса - смяната на гумите. Изборът беше на твърди гуми и Верстапен успя да излезе на 5-о място току преди Ботас. "Мерцедес" избра да не рискува и повика още в следващата обиколка Хамилтън - на него му бяха поставени същите гуми, а разликата от 5 секунди между двамата се запази. 

Тук ли се решава титлата във Формула 1? 

След излизането на бокса Верстапен се задържа прекалено дълго зад Карлос Сайнц. Той успя да го изпревари в 19-ата обиколка, но разликата с Хамилтън вече беше 10 секунди! От своя страна световният шампион имаше чиста писта пред себе си и настигне Чеко Перес много бързо, а пилотът на Ферари тепърва трябваше да влиза в бокса. 

Мексиканецът направи всичко по силите си, за да задържи Хамилън зад себе си. В продължение на повече от 1 обиколка Перес показа отлични умения в защита и задържа Хамилтън зад себе си повече от обиколка и половина, благодарение на което Верстапен успя да настигне Хамилтън - само две секунди разлика между лидерите в състезанието. Чеко, разбира се, пусна своя съотборник лесно. 

В комуникация със своя екип Хамилтън заяви, че Перес кара "много опасно", докато от "Ред Бул" похвалиха сериозно Чеко за това, че с почти изхабени гуми е успял да забави световния шампион. 

Тъжен край на кариерата на Кими Райконен

Докато погледите бяха вперени в битката за върха, Кими Райконен отпадна в средата на състезанието. Спирачната система на неговата "Алфа Ромео" даде дефект, като това доведе до излизане от пистата и счупване на носа на болида. Финландецът се добра до бокса, но там екипът нямаше какво да направи и Райконен не успя да завърши последното си състезание във Формула 1. 

Джовинаци също приключи - Верстапен с ход на отчаянието

Джовинаци спря в safe зоната заради проблем и скоростта бе ограничена. Хамилтън остана на трасето и реши да не минава през бокса (както и Ботас), а Верстапен и Перес поеха риск и смениха гумите си с нов комплект хард - ход на отчаянието и надеждата. 

"Моля ви, не пускайте сейфти кар" - от Мерцедес до "рейс контрол"-а

Интересна комуникация имаше между Мерцедес и ФИА, като германският конструктор едва ли не се помоли на "рейс-контрола" да не пуска реален сейфти-кар. Причина за това беше решението на Мерцедес да не "привикат" Хамилтън за бокс, когато от "Ред Бул" повикаха и двата си болида. В крайна сметка, "молбата" беше удовлетворена. 

Изчисления преди финала във Формула 1

Мерцедес избра промяна в стратегията и Хамилтън остана на пистата с 18 секунди преднина пред Верстаспен. В същото време обаче световният шампион беше с остаряващи гуми, докато Верстапен летеше по пистата с новите си гуми. Само за 3 обиколки Макс свали 3 секунди от аванса на Хамилтън, като самият Люис изрази притеснение за това дали неговите гуми ще издържат до края на състезанието. 

18 обиколки преди края изчисленията сочеха, че ако Макс успее да сваля по 0.8 секунди аванса на своя опонент, ще успее да го настигне към края на състезанието. 

Хамилтън отвръща на удара 

Макар и с по-твърдите гуми и на много обиколки, Люис увеличи темпото, за да не позволи на Верстапен да го настигне лесно. Това забави изотаването, което бележеше Хамилтън спрямо своя опонент за титлата, докато Макс от своя страна вече не можеше да разчита на оптимална скорост, тъй като меката смес не се представя оптимално след първите обиколи. 

Така, 10 обиколки преди края Хамилтън водеше с 11 секунди пред своя опонент и изглеждаше, че ще се добере до финала без пряк двубой срещу Верстапен. 

Разликата се запазва в края 

Хамилтън изглежда почти сигурният нов шампион. Разликата остана непроменена в следващите обиколки и 6 преди края се запази над 11 секунди. Мерцедес пък явно бяха избрали добра стратегия с изумителна математика, след като болидът на Хамилтън издържа над 40 обиколи с твърдите гуми, докато Верстапен влезе в трафик и нямаше как да кара по-бързо. 

Катастрофа и шокиращ развой! 

5 обиколки преди края на опасна зона от пистата се стигна до катастрофа на Латифи! Това разруши всички планове на Мерцедес, като Верстапен веднага влезе в бокса, за да смени своите гуми, докато за Хамилтън бе избрана друга стратегия - да остане на пистата - как ще завърши състезанието остава в ръцете на "рейс контрол". 

Шокиращо обаче от ФИА изобщо не бързаха с вземане на решение. На пистата излезе кола за сигурност, но пък пилотите не получиха указания да се наредят спрямо позициите на всеки пилот. 

ПОСЛЕДЕН ШАНС 

ФИА разреши все пак да се проведе последна обиколка в състезанието, след рестарт и правилно подреждане на пистата. Така Верстапен застана до Хамилтън и при рестарта го атакува яростно в средата на пистата. Атаката му беше успешна, Верстапен поведе и спечели състезанието и титлата, докато Тото Волф беснееше по радиото, че решението на ФИА е престъпление! 

ПРЕДИ СЪСТЕЗАНИЕТО:

Преди последната надпревара двамата пилоти са с абсолютно изравнен брой точки в подреждането. Който финишира по-напред този следобед, той ще стане световен шампион. Ако все пак се стигне до равенство - еднакъв брой точки в края, то шампион ще бъде Верстапен заради повечето си победи през сезона.

КЪДЕ ДА ГЛЕДАМЕ ГРАН ПРИ НА АБУ ДАБИ ОТ ФОРМУЛА 1?

Преди състезанието днес пилотът на "Ред Бул" бе най-бърз в квалификацията в Абу Даби и ще стартира от полпозишън в последното състезание за сезона. Белгиецът даде резултат 1:22.109, което бе с 0.371 по-бързо от времето на Хамилтън. Трети на стартовата решетка в неделя ще застане пилотът на Макларън Ландо Норис (+0.822). Гран при на Абу Даби ще започне в 15.00 часа българско време.

Етикети:
Sportlive.bg

ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ


виж всички

Още по темата


Timeout


виж всички
Избрано от ЦСКА

"Неутрални" президенте Гонзо, защо за "червени" е едно, а за "сини" - друго... ПРИМЕРНО?

При положение, че ЦСКА и Левски са най-големите български клубове, най-успешните и с най-богатата история,...

Реклама
Най-четени новини

виж всички