На този ден в историята: Когато парите навлязоха категорично в спорта
1150 0
Някога спортът е бил за феновете и за тези, които го практикуваха. Дори когато стадионите са били пълни, а милиони са били пред екраните, за да гледат любимите си изпълнители в различните спортове, никога не е имало толкова пари в сферата, колкото в момента. Отдавна спортът е бизнес начинание, генериращо милиарди приходи на годишна база. И всичко това започва в края на 80-те години на XX век.
На този ден, 01.12, през 1988 година американският медиен гигант NBC шокира света, след като обявява новината, че компанията закупува правата за излъчване на Олимпийските игри в Барселона през 1992 година срещу колосалната сума от 401 милиона долара. Пресмятайки инфлацията и обезценяването на валутата до ден днешен, тази сума се равнява на над 800 милиона долара днес. Само 4 години по-рано NBC закупува правата за излъчване на Игрите в Саул срещу сума около 300 милиона долара.
Именно през 80-те години започват да се наливат сериозни суми за различни спортни събития. Над 350 милиона долара са платени от ABC за Зимните олимпийски игри в Калгари, Канада, но фактът, че сумата за Игрите в Барселона е по-висока е голяма изненада за анализаторите на пазара, тъй като часовата разлика с Испания би попречила на американците да гледат много от топ събитията в Барселона в реално време. Независимо от това NBC рискува и заплаща въпросните 401 милиона долара, а в последствие прави опит за серия от "pay-per-view" събития, която цели сумата да бъде възстановена. Идеята е била основните събития да бъдат продавани на масовата публика с обещанието да няма нито забавяне, нито реклами. Едва 200 хиляди души обаче се абонират за услугата, а след като от NBC теглят чертата, се оказва, че медийният гигант е загубил над 100 милиона долара. Единствената причина да не бъдат по-сериозни финансовите поражения е фактът, че за пръв път в историята САЩ участва в баскетболната надпревара с най-добрите играчи от НБА. Манията по Майкъл Джордан, Меджик Джонсън и компания е в своя пик, но дори те не успяват да се преборят с часовата разлика и последвалите парични загуби за NBC.
-
На този ден в историята: Кличко и краят на 11-годишната тотална доминация (ВИДЕО)
Датата 28.11.2015 завинаги ще остане в историята като денят,...
виж още
Американският гигант обаче вижда потенциала в спорта и още следващата Олимпиада в Атланта чупи рекорда от 401 милиона, заплащайки сериозната сума от 465 милиона долара, за да излъчва Игрите в САЩ. Резултатите не се променят - нова загуба от 100 милиона долара, но в следващите години каналът се прочува като "Домът на Олимпийските игри", а NBC до ден днешен не позволява на конкуренцията да спечели търг за Игрите. За Зимните и Летните олимпийски игри в периода 2014 - 2020 медията е платила над 4 милиарда долара и, въпреки че продължава да работи основно на загуба в този период, медията процъфтява, благодарение на рекламата, която си прави чрез най-голямото спортно събитие на всеки 4 години.
В САЩ първи осъзнават допълнителната стойност, която носи спорта в генерирането на приходи. Неслучайно най-скъпата реклама в света (вече около 5 милиона долара за 30-секунден клип) е по време на Супербол (финала на Националната футболна лига "NFL"). Парите и спортът вече са неразделни партньори в днешно време. Точно по американски модел в Англия успяха да направят така, че Висшата лига да продаде правата за излъчване на мачовете от първенството срещу сумата от 8.3 милиарда паунда, и то само за 3 години. ТВ правата за най-популярните първенства в света - Ла Лига, Бундеслигата, НБА, НБЛ, Формула 1 и други, надхвърлят 1 милиард долара на годишна база. И сумите само ще се покачват.
А всичко започва през 1956 година, когато за пръв път в историята са продадени ТВ права за излъчването на Олимпийските игри. Сумата е била под 100 хиляди долара...
-
Неизвестни кадри: Вижте как пращат Джошуа в брутален нокдаун преди години (ВИДЕО)
Антъни Джошуа е абсолютен хегемон в тежка категория на световния бокс. Той вече има 20 мача зад гърб...
виж още
ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ
виж всички
Коментари