Заради дълг от 10 милиарда: Спонсор остава легендарен тим на произвола на съдбата

1239 0
Компанията Ineos, собственост на британския бизнесмен сър Джим Ратклиф, е изправена пред сериозни финансови затруднения. Британският химически гигант е инвестирал в различни спортни проекти, начело с Манчестър Юнайтед и Ница във футбола, Мерцедес във Формула 1, отбори по ръгби, колоездене... И сега се опитва да излезе или да намали финансирането почти навсякъде. Дългът на Ineos е нараснал до почти 10 милиарда паунда, това е около 5 до 6 пъти годишните му приходи. Причината е спадът в европейския химически сектор. Рентабилността на компанията беше засегната от нарастващите цени на енергията в Европа и строгите данъци на ЕС върху въглеродните емисии.
Неблагоприятни пазарни условия
Завод за етанол в Шотландия беше принуден да затвори в края на 2024 г., позовавайки се на неблагоприятни пазарни условия и високи оперативни разходи. Според The Times Ineos свързва финансовите си проблеми с "деиндустриализацията на Европа".
ОЩЕ: Съветът на Уейн Рууни, който Фъргюсън пренебрегна, а Манчестър Юнайтед съжаляваше
През 2021 г. компанията на Ратклиф подписа договор за спонсорство с Федерацията по ръгби на Нова Зеландия, а логото на Ineos се появи на фланелките на пет отбора: Национален отбор за мъже (All Blacks), Женски национален отбор (Черни папрати), Мъжки национален отбор, състоящ се от играчи с произход от Маори (Māori All Blacks), Отбор по ръгби 7 мъже, Женски отбор по ръгби 7.
Споразумението беше сключено до 2027 г., Ineos се ангажира да плаща 3,65 милиона годишно. Но през 2025 г. всичко се срина: компанията отказа да направи още едногодишно плащане по договора поради финансови проблеми. Ineos обяви намерението си да прекрати сделката предсрочно. Федерацията на Нова Зеландия отговори, като заведе дело за обезщетение за остатъка от контракта до 2027 г. – потенциално повече от 10 милиона. В същото време федерацията продължава да търси нови спонсори.
Партньорството на Ineos с лондонския футболен Тотнъм започна още през декември 2020 г., когато Ineos Hygienics стана официален доставчик на дезинфектант за ръце по време на пандемията, осигурявайки безконтактни станции на стадиона на "шпорите". През 2022 г. Ратклиф разшири партньорството, за да рекламира собствения си SUV, Ineos Grenadier. Страните подписаха 5-годишен договор за милиони долари, поставяйки логото на автомобила върху седалките на стадиона и рекламните табла. Сега заради финансови проблеми компанията възнамерява да прекрати предсрочно споразумението с Тотнъм. Все още не е стигнало до съд.
Стикер за 50 милиона дорала във Формула 1
През декември 2020 г. Ineos придоби една трета от акциите на Мерцедес във Формула 1, присъединявайки се към немската фабрика Mercedes-Benz и шефа на отбора Тото Волф. Съотношението на силите в портфолиото беше равно: по 33% за автомобилния производител, нефтохимическия гигант и мениджъра. Ето защо Ineos принципно не се меси в управлението – при равно разпределение на дяловете решаващата дума в стратегията оставаше на Волф.
ОЩЕ: Аморим няма връзка с реалността": Антуражът на Антони се нахвърли на треньора на Юнайтед
Цялото присъствие на компанията се състоеше само от стикер отстрани - преди сделката те плащаха около 50 милиона долара за него, след това го намалиха до 30 милиона, а цената на закупуването на пакета беше оценена на 400 милиона. Сега екипът се оценява на 3,94 милиарда долара. Освен това Мерцедес е най-печелившият отбор в шампионата и най-успешният финансово проект на химиците. През 2023 г. компанията получи дивиденти от тях в размер на 25 милиона паунда - една трета от печалбата.
Брандирането за милиардна публика беше безплатно. Сумата за 2024 г. все още не е публично оповестена, но Mercedes отчете печалба от $100 милиона - следователно Ineos отново ще получи поне $30 милиона и дори ще излезе начело. През 2025 г. обаче количеството брандиране и стикери върху колата ще бъде намалено - първоначалният рекламен договор е изтекъл, сега Ineos ще намали разходите за хартия на Формула 1.
Компанията е собственик на Ница от 2019 г., като френският клуб получава значително финансиране от компанията на Ратклиф. През последните години обаче отборът е в упадък, което се дължи, наред с други неща, на изместването на вниманието на Ратклиф и неговите сътрудници към по-важен и скъп проект – Манчестър Юнайтед.
Манчестър Юнайтед е най-важният и скъп проект на сър Джим Ратклиф
Все още обаче няма доказателства за съкращаване на финансирането за тима от френската Ривиера, но инвестициите в нея също не се увеличават. Манчестър Юнайтед е най-важният и скъп проект на сър Джим Ратклиф. През февруари 2024 г. той закупи 27,7% от акциите на клуба, а през декември ги увеличи до 28,94%.
С финансовите проблеми на Ineos и липсата на рентабилност на "Олд Трафорд" от 2019 г. насам, бизнесменът обяви планове за съкращаване на 250 работни места през 2024 г. и за премахване на още 150-200 през 2025 г., съобщението беше направено на 24 февруари.
В пресата постоянно се появяват нови мерки за намаляване на разходите, предприети от ръководството на Юнайтед. Сред тях:
- Затворена е столовата на "Олд Трафорд", която осигуряваше безплатен обяд на работниците на стадиона. Оставят само безплатни плодове.
- Легендата на клуба сър Алекс Фъргюсън беше лишен от ролята си на посланик срещу 2 милиона паунда на година.
- Повишени минимални цени на билетите до 66 паунда.
- Големите шефове бяха лишени от корпоративни кредитни карти и коледното парти беше отменено.
- Премахнато е безплатното пътуване за клубния персонал за финала на ФА Къп през май 2024 г.
"Червените дяволи" все още са на червено въпреки рекордните приходи. Свързано с неуспешни скъпи трансфери през предишни години и трагичните резултати на терена. Нетната загуба на клуба за финансовата 2023/24 г. е 113,2 млн. паунда. Юнайтед очаква да спести 30-35 милиона между 2025 г. и 2027 г. чрез намаляване на разходите.
ОЩЕ: Легенда на Барселона отказала да стане треньор на Манчестър Юнайтед
ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ
виж всички
Коментари