Спирачни дискове и накладки. Колко бързо спира автомобилът?
5765 0
Много често, когато става дума за автомобили, първото нещо, за което мнозина се сещат, е тяхната мощност. Факт е, че двигателят е основният компонент в превозните средства. Въпреки това, той е отговорен единствено за задвижване на четирите колела. Но след като превозното средство започне своето движение и набере скорост, е необходима система за ограничаване на скоростта или за неговото спиране. Ето защо спирачната система също е ключова в структурата на автомобилите.
Спирачната система включва няколко компонента, всеки от които има своя обособена роля – педал, главен спирачен цилиндър, течност, спирачен апарат, дискове (или барабани) и накладки. Процесът на спиране започва с натискане на спирачния педал. Вследствие от това, с помощта на бутало, спирачната течност се избутва под налягане през тръбите, като по този начин достига до спирачния апарат. Следващия етап отново се извършва с помощта на течността под налягане. Веднъж достигнала спирачния апарат, тя притиска накладките към диска и така се предизвиква триене между тях. Именно благодарение на това триене автомобилите са способни да намалят скоростта много бързо и да бъдат избягвани опасни ситуации. Спирачната система с дискове е най-разпространената, тъй като се охлажда по-добре и е далеч по-ефективна.
Барабанните спирачки са широко разпространени в миналото, в началото на 20-ти век. Днес, те също се използват, но най-често могат да бъдат открити на задните колела на автомобилите. Техният недостатък е, че бързо вдигат висока температура, при което стават неефективни и дори може да блокират. Освен това се изисква време за тяхното охлаждане, преди да бъдат използвани повторно. На практика този тип система използва диск, който се прикрепя към главината. Във вътрешността си те разполагат с две метални пластини, които с помощта на бутало се допират до диска, предизвиквайки триене. Предимството на системата е, че е по-евтина и лесна за поддръжка. Също така изисква създаване на по-малко налягане за активиране на буталата на пластините.
Повечето съвременни автомобили разполагат със спирачни дискове на четирите колела. Въпреки това, процесът на спиране се осъществява повече чрез предните. Това е основната причина за по-честата смяна на предни накладки на автомобила. Независимо от този факт превозните средства разполагат и със задни накладки, които също допринасят за по-ефективното спиране. Подобно на почти всички елементи, накладките и спирачните дискове също са обект на износване. В онлайн магазин за авточасти Autoprofi.bg са достъпни надеждни резервни части за автомобили. В каталогът са включени чисто нови авточасти, включително компоненти за спирачна система.
Спирачки и спирачен път на автомобила
Хареса ли ти тази новина? Тогава не изпускай момент от спорта – последвай ни във Viber тук!
Всеки шофьор е добре да знае и да има предвид следните интересни факти за спирането на автомобила. Спирането на колата се състои от две части – реакция на водача и спирачен път на автомобила.
Средната реакция на шофоьора от забелязване на опасност до задействане на спирачките е около една секунда. Ако автомобилът се движи с 50 км/ч за една секунда той изминава 14 метра. Спирачният път зависи от много фактори сред които, скорост на движение, тегло на автомобила, състояние на пътя, състояние на гумите и състояние на спирачките (накладки и спирачни дискове). При движение на средно голям автомобил с 50 км/ч при идеални условия, като нови гуми, сух асфалт и нови спирачки и ABS, спирачният път е около 6 метра и половина.
Реално повечето автомобили спират след около 10 метра при движение с 50 км/ч, или като добавим и 14 метра за реакция, за общо около 24 метра, защото идеалните условия са много трудно достижими. На следващата графика има средни стойности на спирачен път на лек автомобил при различни скорости.
При само 10 км/ч по-висока скорост от 60 км/ч спирачният път нараства с цели 5,8 метра.
За сравнение при движение със 100 км/ч спирачният път на сух асфалт на повечето съвремени коли е от 32 метра до към 38 метра. Може да заключим, че при спазване на ограничението на скоростта в града, ако успеем да реагираме светкавично, ще изминем най-малко 24 метра преди автомобила да успее да спре. За съжаление много от водачите не успяват да реагират веднага или не натискат докрай спирачката. Забавяне от една секунда води до увеличаване на спирачният път с цели 14 метра. Ако към това добавим и неизправен автомобил, превишена скорост или мокър асфалт, спирачният път може да се увеличи много и да се стигне до инциденти. Моля, шофирайте внимателно!
В следващото видео може да видите как автомобил Subaru WRX спира от 100 км/ч до 0, като изминава 36,5 метра спирачен път:
ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ
виж всички
Коментари