Европейското първенство по футбол: Печалбарство срещу патриотизъм
1631 0
Докато повечето фенове са насочили вниманието си към футболната страна на предстоящото Европейско първенство по футбол 2024 в Германия, не бива да забравяме и колко комерсиално е това спортно събитие. Преобладаващата част спонсори на турнира са ситуирани извън Германия, като особено Китай е ярък пример. Любопитно е да си отговорим защо всъщност е така.
Интересно събитие, случило се наскоро в света на футбола, разтърси фенове на Германия. От повече от 70 години германският национален отбор играеше в своите мачове с екипи, изработени от „Адидас“. На 22 март тази година обаче Футболната Асоциация на Германия анонсира голяма промяна – от 2027г. задачата за направата на екипите и дизайна им ще е отговорност на „Найк“. Американският концерн ще се грижи за екипировката на Бундестима за срок от поне 7 години. Според голям брой източници това ще вкарва в касата на местната федерация поне двойно повече пари, отколкото при партньорството им с „Адидас“. В момента германската марка плаща около 50 млн. евро на година за правото да облича националите на страната.
Шок за местните фенове
Нормално, огромна част от хората в Германия изпитват неодобрение към тази сделка. „Адидас“ играе значима роля в историята на германския футбол. Трябва да се отбележи нейната важност за триумфа на Маншафта на Световното в Швейцария през 1954г. Тогава германският концерн работи за направата на бутонките, с които местните футболисти надделяват в турнира. Този нов вид за тогавашните времена футболни обувки дават голямо предимство на германците срещу страхотния тим на Унгария. Теренът по време на финала е хлъзгав и кален, но бутонките изиграват огромна роля за спечелилата нация. От тогава започва и голямото сътрудничество между Футболната Асоциация на Германия и „Адидас“, което и до днес е символична в света на спорта. На фона на това сделката с „Найк“ остави футболните фенове без думи. Редица политици също се изказаха против това решение. Един от тях е здравният министър Карл Лаутербах, който използва социалните мрежи, за да изрази своето разочарование. Според него комерсиализацията не бива да надделява над установените традиции.
„Адидас и цветовете черно, червено и златно винаги са били едно за мен. Частица от германската идентичност. Иска ми се да видя повече патриотизъм на местно ниво“, сподели икономическият министър Роберт Хабек.
Нежеланите спонсорства
Още: Българинът, който ще има съдбоносна роля на Европейското първенство по футбол
Следващият шок последва няколко седмици след новината за сделката с „Найк“. Тогава организаторите на Евро 2024 обявиха, че един от главните спонсори на турнира ще бъде китайската компания BYD, а не местни марки като „Мерцедес“ и „Фолксваген".
Ако ти хареса това съдържание, последвай ни във Viber ТУК за още интересни и любопитни статии!
За мнозина това може да изглежда като прецедент, но не е така ако погледнем в миналото. Световното първенство през 2006 година в Германия отново избира за главен спонсор „Хюндай“ със седалище Южна Корея, пренебрегвайки местните големи производители на коли.
Направените опити от някои медии да разберат от първа ръка защо е направен подобен избор са отказани. Една от тях е „Дойче Веле“. Тях Футболната Асоциация ги препраща към УЕФА – организаторът на Европейското. Оттам също не дават отговор. Въпреки това те получават списък на петте големи партньора, свързани директно с Евро 2024 – “Adidas”, “ATOS”, “BYD”, Coca-Cola” и германския железoпътен оператор „Deutsche Bahn”.
Според проучване за Европейското първенство, направено от Университет на Хоенхайм, потвърждава, че марката „Адидас“ е най-разпознаваемият спонсор. 56% от германците знаят за подкрепата на местния концерн към това спортно събитие. Далеч по-непознати са спонсорствата с бетинг компании, като допълнителен пример за разпознаваемостта на различните спонсори сред германците.
Предимството на Китай
Професор Хенинг Вопел, директор на Центровете за европейска политика, е попитан за мнение от страна на „Дойче Веле“ относно спонсорите на Евро 2024 и по какъв начин те се избират от организаторите. Той смята за нереалистични очакванията немски компании да спонсорират събитието.
„Футболът се развива в глобален план, той достига до безброй пазари, особено първенство като Европейското. Глобализацията на икономиката и комерсиализацията във футбола вървят ръка за ръка“, категоричен е той.
„Партньорите на УЕФА за турнира идват както от Германия, така и от различни части на света. Така тя цели да постигне максимално изгодни спонсорски договори, но и фокусът да остане върху страната домакин“, добави за мисленето на ръководните фактори Вопел.
На въпросът какво е водещото при изборът на спонсори за организаторите, той отговаря:
„Най- важните критерии са два. Единият е кой предлага най-изгодната оферта, а другият е насочен към най-интересното стратегическо за тях предложение“.
Хенинг Вопел добавя и своето разбиране защо Китай имат толкова много спонсори на Европейското в Германия:
Още: "Немислимото" стана факт: Националният тим на Германия сменя Адидас с Найк
„Те имат най-големият интерес и следователно най-голямото желание да плащат подобни суми за спонсорство от тяхна страна“.
Раздвижване на пазара
Спонсорството в спорта със сигурност е дългосрочно стратегическо решение. Според Вопел компаниите, инвестиращи в това начинание, не възвръщат парите си веднага. Целта им е да заемат важни стратегически позиции на пазара и да привлекат вниманието на медиите и хората. Всеки се бори да надделее над конкуренцията и спортът се оказва страхотна платформа за това.
Като пример г-н Вопел дава „Адидас“, за които е изключително ценно да разполагат с тази връзка, обвързваща ги от десетилетия с Бундестима.
„За тях това сътрудничество е начин, по който те развиват вярата в техните продукти и е показател за ценностите, с които те искат да бъдат асоциирани.“
Никой не иска да говори за пари
Един въпрос остава важен – защо хората, които се заминават със спонсорски дела, не искат да говорят по тази тема. Това може се обяснява с мисленето на спортните организации по света. Те са създадени не дотолкова с идеята да регистрират печалби в полза на своите управленци. Изконната цел на спорта е да удовлетворява нуждите на обществото. Клубовете обикновено са сдружения с нестопанска цел и поради това плащат малки такси. На големи първенства те договарят изгодни за тях контракти, които им дават правото да не плащат данъци от техните печалби.
От друга страна, ако феновете разберат с какви суми разполагат различните футболни асоциации или какви луди пари дават от собствения си джоб любителите на тази игра за билети, за храна на стадиона, за организирани събития на или около стадиона, те могат да се почувстват експлоатирани. Може би има и много други подобни фактори, заради които конкретни цифри в света на футбола не се споменават.
Струват ли си въобще спонсорските дела?
Американският инженер и предприемач Хенри Форд е смятал, че 50% от парите, които е дал за рекламиране, са невъзвратими. Той просто не е успял да разбере коя точно от двете половини си е заминала в „канала“.
Университетът на Хоенхайм донякъде подкрепя подобно твърдение със своето проучване. От анкетираните 1000 човека само 12% търсят брандовете, които са официални спонсори на Европейските първенства. Това е ясен показател, че спонсорството не означава винаги значително увеличаване на продажбите за марките, спонсориращи този турнир през годините.
ТОЧНО ПОПАДЕНИЕ
виж всички
Коментари